27.2.11

öppna, gå bort från mig själv

ska börja skriva sämre, ge mig ut på okänd mark,
gräva graven djupare, så fröet jag odla få
det svårare att ta sig upp och genom utmaningen
den sedan inte ta allt för givet och därför
kunna blomma ut till sin fulla storlek och färg, ja,
ska börja skriva sämre, vässa pennan tills
det bara är spetsen jag håller, komma så nära mig
själv att jag kan stöta bort mig själv utan
att bli stött, ta illa vid - variera stilar exakt som en
skådespelare kan skifta roller, täcka varje
sår för att göra hål i ballongen - gå utanför kroppen,
resa i tid och rum, inte gå efter tid utan
efter hjärtslag, göra världen till mitt vardagsrum -
ska börja skriva sämre, så jag kunna bli
'bättre' i större grad, måla upp svårare mål att nå
och ta, finna en röst för varje sida jag har
och inte har - bredda, men inte växa i längd, utan
vara så lång så man till viss del kunna
kontrollera och det man då kontrollera vara sin vilja
att inte gå efter andras vilja, inte låta
någon ta över helt, för då kan allt förstöras sett till
magin - något som de andra mig dock
hjälpa vara att inspirera genom sina misstag, ta mig
in i deras sprickor, men jag mestadels
sköta allt utan att tänka och därför längden vara kort
så jag ha bra kontakt med jord och rötter,
känna in naturen, bli ett med tidlösheten... ska börja
skriva sämre, bränna alla chanser, så jag
själv kan brinna, känna kärlek och lycka, men också
dess baksida: helvetet - känna så mycket
att man lida, leva så mycket att man avlida tidigare ...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar