24.2.11

utelåst

fryser, lungorna vibrerar - eller så är det revbenen,
mina vingar, som en fågel i en bur eller näve,
vill flyga ut i hetluften, bli blindad av solljuset, inte
av den vita snön som mig då kväva, dränka
pupillerna, mina magneter till andra planeter, bara
vara en, inte ha några svarta fjädrar som i
ljuset få en regnbåges färger, likt bensinen som lyckas
smita från tanken medan bilen står stilla - fräta, utgöra
en brunn, leda ned till underlandet klädd i
en öververklighet - alla färger synas likt man satsa de
kort man har på handen, knäppa upp, visa att man inte
har några vapen innanför kavajen, bevisa
att man talar sanning... om de bara gav mig en chans,
öppnade upp buren, släppte greppet, gav mig chansen
att visa att jag kan skaka hand och samtidigt
släppa - och inte skaka om deras värld (som de i och
för sig gjort med mig) - för att sedan gå hem
till mig, bara visa att jag inte har någon emot dem,
visa att jag inte döljer någonting, att de gjort
rätt och att jag inte behöver störa dem om de inte vill

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar