10.2.11

gråzon

natt och dag gifter sig och jag känner mig grå,
inte alls som jag hoppades att det skulle vara -
de lämnar mig utanför, tar i hand, låser port
och älskar i sovrummet av glans och färskvara,
inte som livet och världen egentligen är - kort
och ruttet - alla bär vi en rock vars innefickor
är fyllda med smatterbomber vilka drar ut ett
hårstrå per sekund från varje drabbads kropp,
drabbad av samhällets jokerkort, blivit född i
en återvändsgränd, tvingas bo i en grotta där
frågorna man undrar kommer tillbaka och då
endast blir större och större - är ett nät som
kastas över, ett täcke med ett mönster vilket
blir sättet man ser världen, kartan för livet
man följer då det är det enda sättet man vet


natt och dag gifter sig och jag känner mig grå,
allt är platt och jag kommer ingen vart
sommar och vinter gifter sig och jag går i slask,
skjorta är för kallt och rock är för varmt,
luften tas ifrån mig och vad jag känner inom
blir snart mitt yttre

2 kommentarer:

  1. "alla bär vi en rock vars innefickor är fyllda med smatterbomber " underbart.

    SvaraRadera