15.2.11

få din hand (x) att släppa taget om din andra (y) och ta istället tag i någon annans (z) / släppfågelfri

"vad bra du är!", "tack, vad snällt!"
"hur kan det vara 'snällt' när det är sant?"
"varför skulle du säga det om det var självklart?"
"om det var någon okänslig typ som inte hade gillat
vad du gör, så ville jag bara försäkra dig om att han ljög"
"hur kan han ljuga när allt handlar om åsikter och smak?"
"du förstår inte - det finns de som har smak och andra som inte
har det, det bara är så, vilket är väldigt sorgligt..." "... bara för att
du tycker att din smak är bättre än andras betyder det inte att deras
är sämre, jag skulle förslå att du öppnade upp alla dina sinnen istället
för att gå efter en mall - om det nu skulle finnas en person som sagt att
hon inte gillar vad jag håller på med, hur skulle denne person då kunna
uttrycka att hon inte gillade det, om hon inte skulle veta vad gilla är? jag
skulle snarare gilla det mer, då det antagligen skulle vara mer spontant,
samt att kritik får en att utvecklas då man trycks ned och därigenom får
ett högre berg att klättra uppför, samt sätts fastare i jorden, vilket göra
så blomman få starkare färger och man själv bli en del av naturen..."

2 kommentarer:

  1. en till som skiljer sig lite. tycker om att du exprimenterar lite såhär. tycker om att det är som repliker.

    sv: jag tycker också mycket om korta texter. lämnar mycket åt en själv, åt fantasins skapande, precis som du säger.

    ibland gör man saker omedvetet :) eller så är det det där med att alla tolkar saker olika.

    SvaraRadera
  2. sv: jag tror jag är precis likadan i det avseendet. pressar jag fram något, blir det oftast mindre bra, än om det bara får komma. kan jag tycka, eller känna. som om det är mer sanning, inte ett försök till sanning. lite som att det känns jobbigt att läsa böcker i skolan som lärare lassar på en, men får jag välja själv kan jag läsa hur mycket som helst. kanske en dålig jämförelse.. tror du förstår ändå..

    tack. en sån där text där orden bara tycktes hoppa.. kändes bara som bokstäver uppdelade med mellanslag utan vidare synbar grund. kanske syntes något ändå.

    jag får också lov om två dagar. bär också med mig läxböcker hem men ja, det är ändå en större frihet. jag hoppas dina två dagar inte känns för långa.

    SvaraRadera