23.2.11

frekvensen lägger sig (ide)

vädret har varit detsamma så länge nu
att mina kretslopp går samma runda med mig
om och om - likt hussen som inte låter
huden se mer av världen och därför krymper
i jämförelse med andra den möter...

min kropp kräver att jag följer rutiner,
annars fungerar den inte riktigt som den 'ska'
och strejkar därför - men om man har
rutiner skapas ett mönster och andra kan lätt
komma på lösenordet in till min själ
och det är väl inte bra? samma takt,
ingen förändring, allt göras automatiskt, inget
gupp, följa grupptryck, mista sin makt
över sin mask, inte ha något utmärkande kvar,
vara som miljön i "väntan på gordot"

vädret har varit detsamma så länge nu,
snö överallt, kallt och en grå himmel som inte
reflekterar tillbaka och därför gör så
mina ögon inte ser världen rätt - tror att det är
sommar när kroppen säger tvärtom

går ut i kortärmat, får ett lager is på
armarna, blir allt mer frånvarande, ramas in
mellan två glasskivor som isolerar
från omvärlden, skär av band, inviger annat
land, kan kalla rymd då det är tomt
och mörkt, fullt med utrymme att
bygga upp nytt - jag blir adam, men har ingen
eva, endast en orm i närheten som
är tiden vilket jagar mig medan jag springer
som hamstern i hjulet: mitt sinne

3 kommentarer:

  1. jag avgudar dina texter.
    du är fantastisk!

    SvaraRadera
  2. Jag tycker att det är synd att det inte ges ut mer böcker som "påminner" om det du skriver, poesi/dikter. Det ges ut alldeles för lite, men kanske får jag vänta tills människor inser värdet av det.
    Jag skriver inte heller för att tjäna pengar, utan precis som du vill jag nå ut till människor. Jag vill att de ska känna och beröras, eller i alla fall tänka. Och om att vika utochin på sig själv utan att säga något genom texterna, förstår jag inte?
    Jag tror jag skriver ganska mycket det jag känner, mest för att genom texterna kan jag känna och visa det på ett helt annat sätt.
    PJ Harvey säger du, jag borde kanske kolla in henne då.

    Åhh, Vilket roligt projektarbete att göra! Den låter mycket intressant. Hur lång tänker du att den blir? Fast, egentligen är det ju inte längden som betyder något.
    Jag tycker inte att dina texter har blivit sämre. Jo mina blogguppehåll beror ofta också skolarbete (dock också på att jag inte har någon riktig ork till att ta mig in på datorn och skriva/uppdatera när jag skriver på allt annat som är i min väg annars).

    SvaraRadera
  3. Av det jag lyssnat på henne så är mitt favoritalbum "Rid of me" från 1993. Jag gillar hennes sätt att går från mörk och djup röst till ljus röst, och att hon sjunger nere i halsen. Dok är jag ingen musikfantast och har inte lyssnat mycket på henne. Men hon är speciell.

    Så du har bestämt framsida också?
    Nej men av att döma det du skrivit innan också (sedan då du kommenterade) så tycker jag inte att du har skrivit sämre.

    SvaraRadera