8.2.11

pokerface

trägolvets plankor är pianots tangenter,
mjuka, känns som att man sjunker,
går spiraltrappa ned till källaren som är
en ateljé - sovrummet för henne du
älskar mest, där hennes drömmar skapas
och blir till tavlor som säger mer än
filmer av tre timmars längden - "skriv
så länge du har något att säga", säger
de till mig, men jag skriver vare sig, fast
hon verkar kunna skriva hur mycket
som helst som säger allt om och om igen,
expanderar sanningen likt en droppe
i vattnet skapar små vågor - för även om
hennes texter är bland de kortaste
som finns tar de längre tid att läsa klart
än en roman på 850 fyllda blad -
istället är de ett tomt rum på 850
kvadrat, blanka väggar som både tar in
och slår tillbaks - det starkaste ljuset mot
den kyligaste av all snö, kan inte
se hur långt man är inne, allt är vitt
och det man vet inte om man står eller flyter -
för länge i kyla får en att hettas och
för länge i värmen får en att
kallsvettas - nått blodet, kommit fram
till kurvan, rest över halva månen - den
andra sidan är bara reflektion
gräset är inte grönare - snarare tvärtom,
endast usel kopia, men visst är det så att
det man inte kan se är vad som är mest
levande - kan ta ut alla svängar när man
inte vet, när något inte riktigt finns...

__________________________________________________________
vet inte om det var synen av henne,
eller resultatet av att jag inte blundade
som fick mina ögon att tåras
mina ögon tas ifrån av vinden,
dras bort som blott två knappar
inte kunna hålla inne hemligheter,
de se allt jag ha i mitt huvud, även
det jag själv inte visste att jag hade
och det är en sanning att man betraktas
som onormal om man säger vad man
tycker och gör vad man älskar, men det är väl bra
att inte vara som andra då det sägs att alla är "unika" som något
bra, borde det väl vara bättre om man är ännu mer unik än vad
man från början är, visar väl att man har utvecklats?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar