24.1.11

1) första...

when I woke up this morning
I had no need in thinking -
I felt right away I had the blues,

so tired that I went back to bed
though I knew it wasn't a good move,
it was so dizzy in my head -

woke up too late later, I
always
wake
within
the last minutes,
the
time
it takes
to get there

and
feel
that I have to go just
for
the
hell
of it - haven't started
yet
and I
still have a
chance
to make it

before everyone gone and
sat down
on their chairs
and the
teacher begins to make notes

and I just don't know...

vaknade en sådan tid att jag inte hann äta frukost
lufsade genom gröt utgjort av lera och snö

snön lös och himlen var mörk, mina ögon kunde
inte hantera både lavett och lätt smekning
med handens rygg på samma gång,

de tappade sin förmåga att lysa upp väg så jag se
vart jag gå, kunde bestämma vad som vägde
mest - visste inte vad jag skulle tro -

havet som tidigare varit delat gick ihop och nu
kände jag att jag verkligen var på botten då
det fanns något tungt över, samtidigt

som jag förstod att jag alltid varit där och att
himlen ovan endast varit en illusion

medan mina ögon lyssnade på
radio och mina öron såg på teve
vilka inte fick in sina kanaler,
insåg jag att jag var ett moln,
uppblåst av mina drömmar och
att jag egentligen inte hade
någonting - och
då menar jag inte materiellt,
det var snarare det jag hade och
det var snarare det som sög
ur mig allt...

förstod att
radiostationerna som alla lyssnar på,
tevekanalerna som alla tittar på -
de som de säger att det går att se och höra
är falska, de stämmer inte, de
försöker bara lura, de riktiga är de som
"brusar" - det gäller att se
genom ytan, mellan rader, läsa kroppsspråket
och koppla ihop med
orden som de så fint säger och se
om det hör ihop,
eller bara är
vad de
försöker få
oss att
tro

bruset är skummet,
skummet är från rörelse, rörelse är liv
bruset är ett släkte,
bitar som alla ska sitta ihop, vårt jobb
är att det ska vara i
ordning - men inte sätta fast -det måste
kunna andas också

innan lyssnade jag mest på elektronisk musik
kände mig hemma i det, då jag själv
var en robot, kall och stel
sade och skrev alltid
samma sak
men nu skiner solen och jag tror jag hör en fågel,
kallar på sina systrar och bröder att de ska komma
över från andra sidan planeten och hjälpa till
att dra bort överkastet vi har över oss, för nu ska
vi vakna, vi har sovit alldeles för länge och har mycket

att göra, städa, borsta bort fotspåren - så ingen
råkar gå dit igen, nu har jag lärt mig min läxa
och jag är glad att jag upplevt någonting så
jag vet att det finns sådant som känns -

vi satsar nu på att förändra vår...
samtid, göra den till vår
framtid, trycka hårt
med pennan,
markera skuggor, visa att vi finns här och inte där,
inte tyna ut och falla bak även om det som var
är en viktig sten i bygget måste vi först se vad vi har
just här


när jag gick hemåt låg ett täcke av moln
tryckandes över träden i allén

deras grenar, trätoppar, spretade åt alla
håll, såg ut som en häxas fingrar

när de inte hade några löv - var som ett
uppsprättat brev som talade om

dödsfall av en nära vän, molnen var delvis
vita, men de lös också ett rosa,

eller om det var ett orangt ljus, det var
som ränder - som en arm full

av skärsår, men som höll på att läka med
tanke på färgen de hade

när jag gick hemåt kände att jag att jag
sydde in - hade nu tömt

min kropp på bakterier och mötte därav
en våg av blått, blev min

chans att börja om, ta tag i verkligheten
och axla min roll med mer

än ett axelryck

(men samtidigt ta lätt,
så jag kunna ta in,
vara smal, men
ha på mig
olika
plagg
med olika
färger och på så
sätt stärka varje uttryck)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar