25.1.11

yggdrasil

hammaren slog,
hennes arm var uppe
och hennes hand höll en
vit skylt med svarta siffror -
jag tänkte, som jag satt där längst
fram, 'inte visste jag att djävulen var
en kvinna',
men jag
förstod sedan

hennes r rullar, cyklar alltid
i terräng, tar de längsta vägarna,
de som inte är av människor
gjorda och det är tack vare dem
hennes frukt har mest färg -

jag sålde min själ till djävulen, kärleken,
hon möblerar om, masserar, knyter upp alla knutar,
tvingar mig att gå igenom allt tufft, men
jag är säker på att det lönar sig sedan, då det hårda
slitet gör kroppen mjukare bör allt sätta
sig i ryggmärgen och jag kan ta lätt på det jag förut
inte stod ut med - det dåliga gör så man
utvecklas, bara bra betyder inget motstånd och man
blir kvar på samma plats å stelnar därav

hennes r rullar, dåtiden går
upp i rök, havets skum krockar
med berg och hon ser framåt,
havsvirvlar mig trollbinder, ett
lasso som drar mig till henne,

ett presentsnöre som glittrar, solstråle
som studsar, letar sig till material som går att elda -
hennes tunga är en treudd, en stickkontakt,
det enda jag egentligen behövde, förstod det först
när jag hittade, det sista jag krävde för att
växa till trädet - en hängpil vars grenar är så långa
att de bildar ett rum som isolerar oss från
omvärlden, pilar som sprutor - gör mig immun mot
växtvärken, ångesten och depressionen -

hennes tunga är en treudd - korsfäster fadern,
sonen och anden samtidigt, raderar låstasvänner,
även om jag aldrig varit kristen hör det till symboliken

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar