25.1.11

4) såld (till mannen i blått)!

i'm a sell-out
for you,
gonna write just the
stuff you want
me to
now
because your love is
money for me
oh, I really need that to
keep going
going gone
I need you to see me
to exist, to be able
to feel,

know that it isn't a dream,
but still quite

wonderful...


såld på dig, du har köpt mig
betalat, fastän du kanske inte velat -
har jag rånat, har jag tvingat,
har jag lurat dig att skänka pengar
till välgörenhet? inte vet jag,
det enda jag vet är att
jag är såld på dig, det är som
jag är jackan du bär - mitt uppdrag
är att skydda, värma ditt inre,
sätta stil och färg på ditt yttre, få
fram den du är, så alla vet

precis som om jag visste bäst
bara för att du är den enda jag tänker på
du är motivet på min sedel,
det är din mantel som jag har som täcke
och drömmer om ditt ansikte

men du är också räkning jag måste betala -
el, värme... parkeringsböter -
haft tänt, skruvat upp element,
stått på samma ställe för länge
att jag måste betala så mycket att jag inte
har råd och blir därför utkastad -
mitt hjärta tvingas separera från
min själ, ja, jag vet, jag trodde
också det var detsamma, men nej - tvingas
att börja jobba för att åter få råd
med bo på hotellet, i slottet, i
paradiset som är gjort för två -
pengar är ormen som leker med vår naivitet
och lurar oss att köpa mer och
mer, ta steg närmare äpplet,
fastän vi egentligen inte behöver
någonting, eller åtminstone jag, som bara
behöver dig och du är ingen sak,
du är en del av naturen - ja, ett
naturfenomen som får mig att
känna mig speciell - att just det händer här,
hos mig, kan vara en bekräftelse

känner din puls slå så hårt fastän du inte
är här, vågor mot mig, jag dränks
och blir så blå, trycks ner i din jord och
pressas av alla täta korn, "blommar"
ut - jag har en tumör, klump i magen, allt
har två sidor - du är kvinnan som
jag känner: "jag kan strunta i alla män,
men kvinnor kan jag inte kvitta i..."
för du är ansiktet utåt, fastän du bara finns
inom mig

1 kommentar:

  1. det är ändå fint, med en katt på andra sidan gatan. jag har också det.

    tycker om att du skrivit som fyra sammanhängande men självstående texter (om jag nu inte tolkat fel/missuppfattat). du är i alla fall duktig, tycker jag.

    SvaraRadera